Jag har valt att undersöka PIM. I vår stad så ska alla pedagoger gå PIM till minst nivå 3. Vad innebär detta, och hur kommer de att använda sin kunskap efteråt?
Som kompensation för detta får de ta ut 40 timmar ledigt, tror att det gäller alla. Hur väl slår detta ut?
På min skola är det bara 2 stycken som har gått detta. Jag vet inte varför fler inte har gått. Har vi blivit "skonade" med tanke på allt annat som görs om på skolan?
På sidan
http://www.multimedia.skolverket.se/Tema/Anvanda_larresurser/Fler-exempel/
visar skolverket upp några stycken resurssidor som pedagoger har gjort som examensarbete PIM nivå 5.
Vissa är bra medan andra är dåliga. På flertalet kan jag inte se filmer som de har lagt in. Layouten är tråkig på några stycken. Andra sidor är riktigt bra. Jag tycker med tanke på att de har suttit hemma själva och gjort detta så ser det ok ut.
Det intressanta är hur de ska gå vidare med detta. Det kommer att finnas en bra grund att stå på för de flesta men nästa steg måste vara att få in detta mer naturligt i undervisningen. Här finns det möjligheter att få in en fot till en ny tjänst tycker jag!
Jag är osäker på om alla (pedagoger) verkligen kan lära sig detta. En tanke är att göra mer konkreta IT block på schemat eller IT profil. Ett mer övergripande än vad det har varit förut. Där alla elever får upp till en viss nivå och de som vill kan nå upp ännu högre. Min tanke är att då kan de riktigt duktiga pedagogerna, i datan, jobba mer med detta.
Missförstå inte mig, alla lärare ska jobba integrerat med datorn men för att eleverna ska kunna nå höga kunskaper tror jag att vi måste göra detta. Förmodligen finns det redan på några ställen ute i Sverige, men jag har inte sett det, i någon större skala, i Västerås.
Hej!
SvaraRaderaTror som du att det verkligen finns behov av ett "efter PIM" där man får hjälp att se möjligheter och ta in tekniken i klassrummet.
Vad är det som gör vissa av resurserna bra? Finns det idéer att sno inför jobbet med din egen sajt?